• Etusivu
  • Kaisa
  • Kuvat
  • Yhteystiedot

Lentämisen päästöistä ja lentoverosta

19.12.2018 by Kaisa Vatanen

Istun junassa matkalla kohti lentokenttää. Kohta on on lähdössä tämän viikon toinen ulkomaantyömatka, lentäen. Tänä vuonna olen lentänyt työmatkalle 11 kertaa, eli melkein kerran kuussa. Tämä on hurjan paljon, kun samalla itsekin puhun ilmastonmuutoksesta ja lämpenemisen pysäyttämisestä. Osa tämän vuoden työmatkoista on ollut sellaisia, että ne olisi voinut korvata hyvillä etäyhteyksillä tai vaikka sähköpostilla ja puheluilla. Osa taas ei. Tänään olen matkalla Makedoniaan, jossa Sorsa-säätiö on tehnyt 10 vuotta demokratiatyötä ja huomenna on pitkän yhteistyöhankkeemme päätösseminaari. Siellä on oltava paikalla, kiittämässä, oppimassa ja jakamassa tietoa, suunnittelemassa jatkoa.

Tämä aiheuttaakin minulle ja monelle muulle omatunnon tuskia. Vaikka lentäminen aiheuttaa “vain” noin 3% EU:n ilmastopäästöistä, on se kasvava ala ja päästöjen lähde. Lentomatkustamisen arvellaan kaksinkertaistuvan 20 vuodessa. Samalla lentämisen päästöt ovat isolta osin verotuksen ulkopuolella. Koska lentämistä ei voi aina välttää, olisikin tärkeää, että sen päästöjä varten säädettäisiin lentovero. Ruotsissa tällainen otettiin käyttöön huhtikuussa. Ja panostettaisiin nykyistä enemmän teknologiaan, jolla lentämisen päästöt vähenisivät. Itse olen jo aikaa sitten tehnyt päätöksen kompensoida omat lentoni ostamalla päästökauppaoikeuksia päästöjen verran, se on jo helppoa, mutta olisikohan se mahdollista tehdä pakolliseksi?

Posted in: Uncategorised Tagged: EU, ilmastonmuutos, politiikka, verot

kaisa.vatanen

Tänään on päätetty todella merkittävästä t Tänään on päätetty todella merkittävästä tukipaketista tapahtuma- ja kulttuurialalle. Hetken sitä jo odotettiinkin, mutta lopputulos on sekä koon että sisällön puolesta hyvä. Tällä kokonaisuudella tuetaan akuutin kriisin yli ja luodaan pohjaa jälleenrakennukselle. Olen tästä todella, todella iloinen!
Yhdyskuntalautakunnassa oli taas tänään monta t Yhdyskuntalautakunnassa oli taas tänään monta tärkeää asiaa listalla. Eniten keskustelua herättivät Amurintunnelin, Näsikallion eritasasoliittymän ja Kunkun parkin kaavat, mutta myös Raholaan suunnitellun radanvarsikorttelin tai Tahmelasta purkulupaa haettavan talon kohtalot olivat hyvin esillä. 

🏘 Raholan radanvarsikortteli on kokonaan uusi asuinalue, johon tulisi jopa yli 100 000 kerrosneliömetrin verran asumista ja lisäksi liiketiloja ja palveluja. Umpikorttelit, niiden ulkopuolelle jäävä pysäköinti, ja vehreä puistomaisuus lupaavat laadukasta ja miellyttävää asuinympäristöä, jos ja kun liikenteen ja junaradan meteli saadaan rajattua ulos. Kaava etenee nyt nähtäville. 

🏚 Tahmelassa haetaan jälleen yhdelle talolle purkulupaa. Tällä kertaa myös maakuntamuseo on purkuluvan kannalla talon vakavien kosteusvaurioiden vuoksi, mutta pitää asiaa (tietenkin) valitettavana. Ja valitettavaa se kyllä onkin. Pispalassa ja Tahmelassa pääsee arvokkaita taloja aivan liian usein purkukuntoon. Vaikka tämä talo ei ehkä olekaan rakennushistoriallisesti kaikkein kurjin tarina, on niitä ollut tälläkin kaudella liian monta. Lautakunnassa käytiinkin jälleen kerran keskustelua siitä, että on löydettävä oikeasti vaikuttavia keinoja puuttua tilanteeseen jo ennen kuin talot ovat korjauskelvottomia. Pyysin itse, että tästä asiasta informoitaisiin myös vaalien jälkeen aloittavaa uutta lautakuntaa kauden alussa.

🚘 Amuritunneli, Näsikallion eritasoliittymä ja Kunkun parkki palasivat lautakuntaan nähtävillä olon jälkeen. Kunkun parkin edistämiselle löytyy laajempaa kannatusta, mutta erityisesti Amuritunnelin osalta kritiikkiä löytyy. Kokonaisuus on monimutkainen ja kolme osaa ovat kiinteästi toisiinsa liittyviä niin rakennusaikaisten seikkojen kuin lopputuloksen toimivuuden näkökulmasta. Kunkun parkki olisi mahdollista saada toimimaan myös ilman tunneleita, mutta sen rakentaminen olisi hankalaa. Kaavan eteneminen ei vielä tarkoita rakentamista, vaan rakentamisen mahdollisuutta. Kaavat etenevät kohti valtuustoa, koska tehty palautusesitys kaatui äänestyksessä. Lautakunta lisäsi päätökseen nyt kuitenkin ponnen siitä, että myös pelkän parkin rakentaminen tutkittaisiin kunnolla.
SDP julkaisi tänään ajatuksiaan siitä, miten y SDP julkaisi tänään ajatuksiaan siitä, miten yhteiskuntaa pitäisi jälleenrakentaa koronapandemian jälkeen. Pandemia on aiheuttanut suurimman maailmanlaajuisen taantuman sitten 1930-luvun ja yli 2,5 miljoonaa ihmistä on jo kuollut koronaan. Jälleenrakennuskin tulee olemaan suuri työ ja vaatii meitä kaikkia siihen mukaan. Suomi ja suomalaiset ovat kuitenkin pärjänneet verrattaen hyvin pandemian kanssa. Tästä iso kiitos kuuluu toimivalle, kattavalle hyvinvointivaltiollemme. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on luonut edellytyksiä sekä yksilöiden pärjäämiselle että taloudellisen iskun pehmentämiselle. Kun katsomme tulevaan on meidän valmistauduttava tuleviin kriiseihin paljon aiempaa paremmin. Meidän sosialidemokraattien mielestä tämä tarkoittaa yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion resilienssin, eli sitkeyden, vahvistamista. Se tarkoittaa nopeaa uuden, kestävän kasvun polulle siirtymistä. Ja se se tarkoittaa parempaa valmistautumista ja varautumista tulevaisuudessa, kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Ohjelman esityksiin pääsee tutustumaan täällä: https://sdp.fi/fi/blog/vahvempi-suomi-uuteen-kasvuun/

Jälleenrakennusta ei kuitenkaan tee mikään puolue yksin. Siksi toivomme siitä laajaa keskustelua, erilaisia näkemyksiä ja esityksiä. Siten voimme luoda yhteisen, suomalaisen vision siitä, miten yhteiskuntaamme tulevaisuudessa tulisi kehittää.
Load More… Follow on Instagram

Copyright © 2021 .

Lifestyle WordPress Theme by themehit.com